søndag den 23. november 2008

Interview med Johanna Allanach bragt i Border Collie News i 2005

Agilityinterview med Johanna Allanach

Johanna er en af dem, som har været med i dansk agility i rigtig lang tid. Johanna er udover at være deltager ved agilitystævner også jævnligt at se som agilitydommer. Derudover er Johanna også uddannet agilityinstruktør og lydighedsinstruktør. Hun deltager i udstillinger og har givet flere opvisninger i Dogdancing. I BCK regi er Johanna medlem af bladudvalget. Så alt i alt har Johanna rigtig mange jern i ilden i hundeverdenen. Johanna er 32 år gammel og arbejder udenfor agilitybanerne som Manager på McDonalds. Du kan se mere til Johanna og hendes hunde på hjemmesiden: http://bluewyle.homepage.dk

Spørgsmål til Johanna:

Hvilke hunde løber du agility med (eller har løbet med tidligere)?

Min første agility hund var "Lady", en blandingshund af "racen": Poodlington Terrier. Lady startede agility med mig da hun var 7 år gammel - i efteråret 1989. Vi trænede i en baghave i Tåstrup hos Viggo og Marcella. Min mor kørte mig til Tåstrup fra København hver søndag formiddag, sad i bilen og læste avis, og så kørte mig hjem igen 2 timer senere. Klubben flyttede derefter til København og blev til DAF København, med et areal bag Falck Huset på Frederiksberg. Jeg blev meget bidt af agility og ønskede mig en border collie. Min første border collie var "Jimmy" - DKAGCH DKSPCH SAGCH Hidden Farms Al Capone - født d. 1/11-1991. Jimmy var en dejlig, nem og arbejdsvillig hund - og konkurrerede i agility og lydighed. Jeg ønskede mig endnu en border collie, og importerede Whenway Smokey Joe " Foggy ". Foggy var helt anderledes at arbejde med - man kan vist rolig sige at på en agility bane var han ude af kontrol fra start til slut. Foggy var direkte til fare for sig selv og derfor valgte jeg ikke at bruge ham til agility mere. Mine nuværende agility hunde tæller en border collie og to sheltier. Stensedals Twist'nShout " Spooky ", en merle border collie, er en søn efter Foggy. Spooky minder meget om Foggy i temperament og arbejdsiver - men jeg havde 6 års mere trænings erfaring da jeg fik Spooky - så han har udviklet sig til en helt anden hund. Spooky løber AG 3 og SP 3. Sheltierne løber også AG3 og SP3 - den ene er champion. Jeg har desuden 3 pensionerede border collier ( Jimmy på 13 år, Foggy på 10 år, Whizz på 9 år ) og en sheltie hvalp ( One på 7 mdr.).

Lady og Jimmy på balancen

Hvordan og hvornår kom du i gang med agility?
Første gang jeg så agility var på engelsk fjernsyn i forbindelse med Olympia Hesteshow. Underholdningen bestod af "Pony Steeplechase" og AGILITY !!!! Jeg var solgt! Et par år senere var jeg til store legedag i Fælledparken i København, hvor der blandt mange andre aktiviteter var…AGILITY. Jeg spurtede hele vejen hjem og for afsted tilbage til Fælledparken sammen med Lady i snor… og en pose pølser i lommen!!!

Jimmy springer igennem hjulet - bemærk designet på hjulet!

Fortæl lidt om dine erfaringer med hunde/hundetræning/agilitytræning?
Agility træning har udviklet sig MEGET siden dengang jeg startede med Lady. Der var højre handling nærmest et " fy ord " - det er ikke længe siden jeg har fået en kopi af DM i agility 1991 - det var ganske underholdende - og viste hvor meget sporten har udviklet sig i løbet af 13-14 år. Jeg har undervist i en del år - først i DAF København og nu underviser jeg på NOAGård (Skælskør) en gang om ugen. Jeg har desuden et hvalpe " agility " hold i øjeblikket, bestående af 3 border collier og min sheltie hvalp. Vi bruger primært clicker, og træner i høj grad at hvalpene skal have et højt initiativsniveau og tilbyde adfærd fremfor at " lokke " det frem.

Fortæl lidt om dine erfaringer som dommer?
Jeg blev dommer i april 2000. Jeg blev spurgt af AG udvalget i DKK og sagde "Ja Tak" til udfordringen for at give noget tilbage til sporten. Der er mange frivillige involveret i agility: trænere, dommere stævne hjælpere osv. Det er meget vigtigt for sportens fremtid at man giver lidt tilbage - den er meget afhængig af frivillige!

Fortæl lidt om dine bedste agilityoplevelser i udlandet?
Jeg synes altid det er fedt at konkurrere i udlandet men her er lidt om mine bedste oplevelser!!!

1) I marts 1997 deltog jeg ved Malmø International i agility klasse 3 med Jimmy. Jimmy løb rigtig godt, dog var jeg sikker på at han ikke var den bedste på dagen. Ved præmie overrækkelsen blev jeg nummer 3 - men 1. plads havde ingen stamtavle, 2. plads var champion i forvejen - så agility certet gik videre til Jimmy - og han blev Svensk Agility Champion på dagen!!!

2) I juli 2000 deltog undertegnede og Lars & Birgitte Bang som de første danskere ved et agility stævne i Rugby, England.

3) Suverænt som den bedste agility oplevelse var VM sidste år i Montichiari, Italien - hvor jeg var udtaget til at løbe hold med min sheltie, Tazz. Hele oplevelsen var nærmest ubeskrivelig - fantastisk, spændende, lidt skræmmende, overvældende, fedt!!!!

Agility i Rugby 2000 - dommer Jo Rhodes

Skrevet af Janne Litgov

Ingen kommentarer:

Send en kommentar